Do galerii czy do parku?

Zwykły klient nie powinien mieć wielkiego dylematu w związku z tak postawionym pytaniem,  ponieważ zarówno galeria, jak i park kojarzą się już powszechnie z centrum handlowym. Klient nie spodziewa się wyłącznie obrazów w takiej galerii, ani drzew w takim parku (choć jest jeszcze park maszynowy).  Słowo „galeria” ma wyjątkowo wiele znaczeń. To może być kolekcja dzieł sztuki, ale również salon wystawowy, w którym się takie dzieła sprzedaje, najwyższa kondygnacja widowni w teatrze, długi balkon na zewnątrz budynku, przejście łączące dwie części budynku, długa sala reprezentacyjna, zbiór jednostek lub przedmiotów odznaczających się osobliwymi cechami … Uff!  Na szczęście dla klienta, wśród wielu znaczeń jest także galeria jako kryty pasaż o przeznaczeniu handlowym. (http://sjp.pwn.pl/sjp/galeria;2460623.html)

Gdyby trzymać się definicji słownikowej, można by na tym poprzestać. Ale słowa nabierają nowych znaczeń. Dla fachowców od nieruchomości komercyjnych różnica pomiędzy galerią handlową i parkiem handlowym jest oczywista. Mniej więcej wiemy, co to jest galeria handlowa, ale czym różni się ona od parku? Otóż, park handlowy to spójnie zaprojektowany i zarządzany obiekt (może to być jeden lub więcej budynków), ze sklepami specjalistycznymi (tematycznymi), do których dostęp jest bezpośrednio z parkingu. W galerii najczęściej błądzimy po korytarzach (części wspólnej), mijając po drodze sklepy, do których wejść wcześniej nawet nie mieliśmy zamiaru. Wchodząc do parku, od razu wiemy, co i gdzie możemy kupić.

Czy taki sposób zakupów jest lepszy od zakupów w galerii? Zależy, co kto lubi i na czym mu w danej chwili zależy. Jeśli ma czas i oczekuje dodatkowych atrakcji, galeria handlowa mu je zapewni. Jeśli chce kupić konkretną rzecz i nie tracić czasu, park handlowy wydaje się lepszym rozwiązaniem, również wtedy, gdy zamawiał tę rzecz w Internecie i chce ją tylko odebrać. Wszystko to pod warunkiem, że park jest co najmniej tak samo korzystnie zlokalizowany jak galeria. Według specjalistów, udział parków handlowych rośnie, ponieważ ich formuła jest bardziej elastyczna i lepiej dostosowana do miast różnej wielkości.

 

fot. Piotr Szymczak

Niewyczerpany jest zakres znaczeniowy słów „galeria” i „park”. Na warszawskim Mokotowie powstało luksusowe osiedle mieszkaniowe o nazwie „Galeria Park”. Wydaje się, że to nazwa zupełnie nieadekwatna do rodzaju inwestycji. Niekoniecznie: w pobliżu znajduje się Galeria Mokotów i Empark Mokotów Business Park. Deweloper chciał zapewne podkreślić ich bliskość. Bo sąsiedztwo to ważny parametr, podkreślający zalety inwestycji.

Article written by Waldemar Oleksiak

Z wykształcenia (chronologicznie) geolog, filozof i pedagog. Od ponad 25 lat pracuje w branży nieruchomości jako analityk rynku, specjalista w zakresie PR i marketingu, głównie nowych inwestycji mieszkaniowych. Od kilku lat zajmuje się obsługą spółek giełdowych w zakresie relacji inwestorskich. Autor wielu publikacji prasowych, a także komentator rynku nieruchomości w radiu i telewizji. Zapraszam do lektury moich komentarzy na portalu. Będę w nich poruszał nie tylko tematykę nieruchomości, ale również szeroko rozumianej gospodarki.

Be the first to comment

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Facebook

Google Plus